ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ
ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺱ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻗﺮﺁﻥ،
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ، ﺳﻪ ﻟﺸﮑﺮﮐﺸﯽ ﻣﻬﻢ ﺩﺍﺷﺖ
ﻧﺨﺴﺖ ﺑﻪ ﺑﺎﺧﺘﺮ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺧﺎﻭﺭ، ﻭ
ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻨﻄﻘﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﯾﮏ ﺗﻨﮕﻪ
ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﯾﮑﺘﺎ
ﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺑﻮﺩ ﻭﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ
ﺩﺍﺩﮔﺮﯼ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻧﻤﯽﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ
ﺟﻬﺖ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ، ﺍﻭ ﯾﺎﺭ
ﻧﯿﮑﻮﮐﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﻭ
ﻇﺎﻟﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺩﻧﯿﺎ
ﻋﻼﻗﻪﺍﯼ ﻧﺪﺍﺷﺖ، ﺍﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﯾﻤﺎﻥ
ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﯿﺰ، ﺍﻭ
ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺳﺪﯼ ﺑﻮﺩ، ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ
ﺁﺟﺮ ﻭ ﺳﻨﮓ ﺍﺯ ﺁﻫﻦ ﻭ ﻣﺲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ
ﺷﺪﻩﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺪﻑ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﯾﻦ
ﺳﺪ ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﻣﺴﺘﻀﻌﻒ ﺩﺭ
ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺳﺘﻢ ﻗﻮﻡ ﯾﺎﺟﻮﺝ ﻭ ﻣﺎﺟﻮﺝ
ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ. ]۱ [
ﻭﺟﻪ ﺗﺴﻤﯿﻪ
ﺭﯾﺸﻪﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻡ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺯﯾﺎﺩﯼ
ﺩﺍﺭﺩ" ﻗﺮﻥCo " ﺑﻦ ﺍﺻﻠﯽ ﺫﻭ ﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ
ﺍﺳﺖ. ﮐﺮﻥ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻗﻮﺭ
)ﻗﻮﺭﮐﻠﻪ (- ﻗﻮﺭ ﭘﺸﺖ - ﻗﻌﺮ - ﻗﻮﺭﭺ
)ﻗﻮﭺ=ﮔﻮﺳﭙﻨﺪ ﻧﺮ ﺑﺎ ﺷﺎﺧﻬﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ( ﻭ...
ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺷﺎﺥ ﻭ ﺑﺮﺁﻣﺪﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ
ﺯﺑﺎﻧﻬﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺗﺎﺝ ﺑﮑﺎﺭ
ﻣﯽﺭﻭﺩ.
ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ )ﺫﻭ ( ﯾﻌﻨﯽ ﺻﺎﺣﺐ ﯾﺎ
ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻭ ﻗﺮﻥ )Co ( ﺩﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﺍﺭﺩ
ﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺗﺎﺝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻌﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮ
ﯾﻌﻨﯽ ﺷﺎﺥ ﻭ ﻗﺮﻧﯿﻦ ﻭﺍﮊﻩﺍﯼ ﺍﺳﺖ
ﻣﻌﺮﺏ ﻗﺮﻧﯿﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻭ ﺷﺎﺥ ﮐﻪ ﻋﺮﺑﯽ
ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻋﺒﺮﯼ "קרנים" )ﻗﺮﻧﯿﻢ ( ﺍﺳﺖ. ﺫﻭ
ﻗﺮﻧﯿﻦ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻫﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺎﺝ ﺩﻭﺷﺎﺥ
ﺩﺍﺭ.
ﺩﻭ ﺷﺎﺥ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻣﻌﻨﯽ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﯾﮏ
ﻣﻔﻬﻮﻡ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺗﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ
ﺑﻮﺩﻩﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻬﺪ
ﻗﺪﯾﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ )ﮔﺎﻭ ﻧﺮﯼ ( ﺑﮑﺎﺭ
ﻣﯽﺭﻓﺘﻪﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺮﻩ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﺩﻭ
ﺷﺎﺥ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪﺍﺳﺖ.
ﺑﻌﻀﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻣﮕﺬﺍﺭﯼ ﺑﺨﺎﻃﺮ
ﺁﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻋﺎﻟﻢ
ﺭﺳﯿﺪ )ﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺑﻮﺩ ( ﮐﻪ
ﻋﺮﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﻗﺮﻧﯽ ﺍﻟﺸﻤﺲ
)ﺩﻭﺷﺎﺥ ﺁﻓﺘﺎﺏ ( ﻣﯿﮑﻨﺪ. ]۲ [
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ
ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ
ﮐﻬﻒ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﺡ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ:
“
ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺫﻭ ﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ
ﻣﯽﭘﺮﺳﻨﺪ. ﺑﮕﻮ: ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺍﻭ
ﭼﯿﺰﯼ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻢ. )۸۳ (
ﻣﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﮑﺎﻧﺖ ﺩﺍﺩﯾﻢ ﻭ
ﺭﺍﻩ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ
ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﯾﻢ. )۸۴ ( ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﭘﯽ
ﮔﺮﻓﺖ. )۸۵ ( ﺗﺎ ﺑﻪ ﻏﺮﻭﺑﮕﺎﻩ
ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺭﺳﯿﺪ. ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ
ﭼﺸﻤﻪﺍﯼ ﮔِﻞﺁﻟﻮﺩ ﻭ ﺳﯿﺎﻩ ﻏﺮﻭﺏ
ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﯾﺎﻓﺖ.
ﮔﻔﺘﯿﻢ: ﺍﯼ ﺫﻭ ﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ، ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯽ
ﻋﻘﻮﺑﺘﺸﺎﻥ ﮐﻦ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯽ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ
ﺑﻪ ﻧﯿﮑﯽ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﮐﻦ. )۸۶ ( ﮔﻔﺖ: ﺍﻣﺎ
ﻫﺮ ﮐﺲ ﮐﻪ ﺳﺘﻢ ﮐﻨﺪ ﻣﺎ ﻋﻘﻮﺑﺘﺶ
ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﺮﺩ. ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ
ﺳﺨﺘﯽ ﻋﺬﺍﺑﺶ ﮐﻨﺪ. )۸۷ ( ﻭ ﺍﻣﺎ ﻫﺮ
ﮐﺲ ﮐﻪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ
ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﮐﻨﺪ، ﺍﺟﺮﯼ ﻧﯿﮑﻮ ﺩﺍﺭﺩ. ﻭ ﺩﺭ
ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﻬﺎﯼ ﺁﺳﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ
ﺭﺍﻧﺪ. )۸۸ ( ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﭘﯽ
ﮔﺮﻓﺖ. )۸۹ ( ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﮑﺎﻥ ﺑﺮﺁﻣﺪﻥ
ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺭﺳﯿﺪ. ﺩﯾﺪ ﺑﺮ ﻗﻮﻣﯽ ﻃﻠﻮﻉ
ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﭘﺮﺗﻮ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ
ﻫﯿﭻ ﭘﻮﺷﺸﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩﺍﯾﻢ. )۹۰ (
ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺍﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ
ﺩﺍﺭﯾﻢ. )۹۱ ( ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﭘﯽ
ﮔﺮﻓﺖ. )۹۲ ( ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﺎﻥ ﺩﻭ ﮐﻮﻩ
ﺭﺳﯿﺪ. ﺩﺭ ﭘﺲ ﺁﻥ ﺩﻭ ﮐﻮﻩ ﻣﺮﺩﻣﯽ
ﺭﺍ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﮔﻮﯾﯽ ﻫﯿﭻ ﺳﺨﻨﯽ ﺭﺍ
ﻧﻤﯽﻓﻬﻤﻨﺪ. )۹۳ ( ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﯼ ﺫﻭ
ﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ، ﯾﺄﺟﻮﺝ ﻭ ﻣﺄﺟﻮﺝ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻦ
ﻓﺴﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯽ ﺧﺮﺍﺟﯽ
ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﻘﺮﺭ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺗﻮ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ
ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺪﯼ ﺑﺮﺁﻭﺭﯼ؟ )۹۴ ( ﮔﻔﺖ:
ﺁﻧﭽﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﻣﺮﺍ ﺑﺪﺍﻥ
ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﺩﺍﺩﻩﺍﺳﺖ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﻣﺮﺍ
ﺑﻪ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﺪﺩ ﮐﻨﯿﺪ، ﺗﺎ ﻣﯿﺎﻥ
ﺷﻤﺎ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺪﯼ ﺑﺮﺁﻭﺭﻡ. )۹۵ (
ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ ﺗﮑﻪﻫﺎﯼ ﺁﻫﻦ ﺑﯿﺎﻭﺭﯾﺪ.
ﭼﻮﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﮐﻮﻩ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪ،
ﮔﻔﺖ: ﺑﺪﻣﯿﺪ. ﺗﺎ ﺁﻥ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ
ﺑﮕﺪﺍﺧﺖ. ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻣﺲ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ
ﺑﯿﺎﻭﺭﯾﺪ ﺗﺎ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺭﯾﺰﻡ. )۹۶ ( ﻧﻪ
ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺎﻻ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ
ﺳﻮﺭﺍﺥ ﮐﻨﻨﺪ. )۹۷ (
ﮔﻔﺖ: ﺍﯾﻦ ﺭﺣﻤﺘﯽ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻭﻋﺪﻩ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺭﺳﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﻭ
ﺯﺑﺮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻭﻋﺪﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ
ﺭﺍﺳﺖ ﺍﺳﺖ. )۹۸ ( ]۲ [ ”
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺍﺳﻼﻣﯽ
ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﺼﺎﻝ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ
ﺻﺎﺩﻕ )ﻉ ( ﮐﻪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: ﻣﻠﻮﮎ ﺭﻭﯼ
ﺯﻣﯿﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻔﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﺆﻣﻦ
ﻣﻌﺘﻘﺪ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻭ
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ.ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﮐﺎﻓﺮ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ
ﻧﻤﺮﻭﺩ ﻭ ﺑﺨﺖ ﺍﻟﻨﺼﺮ. )ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻭ
ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺩﻭ ﻣﻮﻣﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ
ﺯﻣﯿﻦ ﻣﺴﻠﻂ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﻧﻤﺮﻭﺩ ﻭ ﺑﺨﺖ
ﺍﻟﻨﺼﺮ ﺩﻭ ﮐﺎﻓﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﺴﻠﻂ
ﺷﺪﻧﺪ. ( ]۳ [
ﻋﻤﺎﺭ ﺳﺎﺑﻄﯽ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﮐﻪ ﮔﻔﺖ
ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ )ﻉ ( ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩﻡ
ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺍﺋﻤﻪ ﻣﺎ ﭼﯿﺴﺖ؟
ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ
ﻭ ﯾﻮﺷﻊ )ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﻨﯽ ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ ﻭ
ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﯽ ( ﻭ ﺁﺻﻒ
ﻣﺼﺎﺣﺐ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ - ﮐﻪ ﺩﻻﻟﺖ ﺑﺮ ﻋﻠﻮ
ﻣﻘﺎﻡ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﺩﺍﺭﺩ. ]۴ [ مجله علمی تفریحی نیلو بلوگ...
ما را در سایت مجله علمی تفریحی نیلو بلوگ دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : hosein majale بازدید : 267 تاريخ : يکشنبه 11 آبان 1393 ساعت: 14:41